Litha (Amma Devi)


Doodmoe na een weekend met nauwelijks slaap, spoedde ik me naar Ekeren, waar we Litha zouden vieren. Eigenlijk had ik er niet zoveel zin in. Het enige dat ik wilde doen was met mijn benen omhoog in de zetel liggen en daarna in mijn nest kruipen. Ik had de afgelopen dagen echt te weinig slaap gehad. Maar langs de andere kant zou een portie energie van de cirkel me ook goed doen.

Nadat we alle stukken van het ritueel onder alle meisjes hadden verdeeld (waarbij Vesa ons mild bestraffend aankeek omdat we de rituele teksten van Arcadia nog steeds niet helemaal vanbuiten kennen), was het tijd om de cirkel binnen te gaan.

Ik vroeg me af of ik Brigindhu zou zien. Litha is immers een vuurfeest en zij is een vuurgodin. Ik heb haar al een hele tijd niet meer gezien of gehoord. Ook toen we laatst bij elkaar kwamen om trance prophecy te oefenen, had ik verwacht het geluid van paarden in mijn hoofd te horen, maar het is al een tijdje helemaal stil in mijn hoofd. Ik vroeg me af waar ze was.

Terwijl we stonden te wachten, opende ik al mijn chakra's. Eén voor één zag ik ze openbloeien, van rood aan mijn voeten tot wit bovenop mijn hoofd, en ik voelde hoe mijn hartslag en mijn ademhaling vertraagden. Ik zou moeten opletten vanavond, want ik was nu al helemaal gefocust en de cirkel was nog niet eens helemaal getrokken!

Alvorens de cirkel binnen te stappen, zuiverden we ons met de elementen, om daarna zingens onze plaats in de cirkel op te zoeken. Ik weet niet precies waarom, maar ik aarzelde toen ik op de plek kwam waar ik gewoon zou aansluiten op de rest van de meisjes. Ik liep verder door naar het andere uiterste van de slang. Pas achteraf besefte ik dat ik pal in het zuiden was gaan staan.

Bij het trekken van de cirkel liet ik de energie van boven en beneden mengen en stuurde ik alles door naar links. Het meisje dat daar stond, vertelde me bij de cake & wine dat ze zoveel energie doorkreeg dat ze een beetje overweldigd raakte omdat ze die niet allemaal even snel kon doorsturen. Ik moet misschien toch eens leren hoe ik maar een klein beetje energie moet binnentrekken in plaats van mijzelf helemaal open te stellen ...

De elementenheren zag ik niet. Ik zag enkel flitsen, maar ik moest echt moeite doen om bij de les te blijven. Dat heb ik anders nooit. Ik heb helemaal geen moeite om dingen te visualiseren, maar deze keer leek het of mijn geest niet anders deed dan afdwalen naar binnen. Ik moest me echt concentreren om bij de les te blijven.

Mijn benen begonnen helemaal te tintelen. He begon aan mijn voeten en trok langzaam naar boven tot het boven mijn knieën kwam. Ik kon me gewoon niet meer bewegen. Ik voelde hoe mijn gezicht verstrakte en ik vroeg me af wat er in 's hemelsnaam aan de hand was. Maar ik had mijn lijf niet onder controle. Het was alsof ik in mijn hoofd vastzat. Zagen de andere meisjes niet dat er iets mis was? Kon er iemand mij helpen? Help mij, alsjeblieft! Maar niemand scheen door te hebben dat er iets niet helemaal kosjer zat. Ik moet er vreselijk boos uit hebben gezien, want ik voelde de frons op mijn voorhoofd en het naar omlaag trekken van mijn mond. Zo ben ik helemaal niet! Volgens mij kan je iemands natuur aflezen aan hoe zijn mondhoeken staan: de mondhoeken van positieve mensen staan standaard meestal een beetje naar omhoog. Dat is onbewust. Je moet er maar eens op letten. En mijn mondhoeken staan per definitie naar omhoog!

Vesa nam de athame van het altaar en vertelde dat Litha het feest van de transformatie is. Ze zou de athame doorgeven als een soort van talking stick en het was de bedoeling dat we onuitgesproken woorden zouden uitspreken, dingen waaraan we werken en waarin we verandering willen zien. Dingen die we nu zouden utspreken, zouden versterken, vertelde Vesa.

Ik voelde hoe al mijn spieren zich spanden en ik kon niet anders dan strak naar de athame staren. Nog voor ze hem aan iemand had kunnen aanreiken, zag ik hem naar de grond vliegen om daar trillend te blijven steken. Ik wist dat ik hem had afgepakt van Vesa en naar beneden had gesmeten, maar de hand die ik dat zag doen was niet van mij. Ik kon alleen maar vol afgrijzen toekijken. In mijn hoofd hoorde ik mijn eigen stem: "Birgit is klaar", "Ik ben klaar" en ik wist dat ik dat mes ook echt zou pakken en het de grond in zou smijten en dat zou zeggen. Daar bestond geen enkele twijfel over. Ik voelde me daar eigenlijk niet zo goed bij, het voelde alsof ik een vis was die tegenstribbelend werd binnengehaald.

Ik probeerde het zo lang mogelijk tegen te houden, maar ik kon nog steeds alleen maar met mijn ogen het mes volgen terwijl het van het ene meisje naar het andere werd doorgegeven. Mijn benen stonden op springen, zo hard voelde ik het trillen, en dat voelde helemaal niet fijn. Ik had het gevoel dat als ik nu zou omvallen, mijn benen daar gewoon alleen zouden blijven staan. Maar ik wist dat ze onverbiddellijk was en dat het pas over zou zijn als ik toegaf en deed wat ze al die tijd al wist dat ik zou doen. Ik had geen keuze.

En dus pakte ik dat verdomde mes, plofte het in de grond en zei het. Ik hoorde zelf hoe verstikt mijn stem klonk. Daar. Was ze nu tevreden?!

Ik voelde meteen hoe de energie me losliet. Langzaam voelde ik hem naar beneden glijden. Ik kon me terug bewegen, maar helemaal weg was het nog niet. Naast mij sprak het laatste meisje haar onuitgesproken woorden uit. Ik moet toegeven dat ik er niks van heb gehoord, zo gefocust was ik op die vreemde spanning in mijn lijf. Maar toen ze begon te huilen, greep ik haar hand en nam haar in mijn armen om haar te troosten. Dat voelde heel natuurlijk. "Hou je sterk!", hoorde ik mijzelf gebiedend zeggen. Was ik dat?!

Maar ik was wel naar haar toegelopen. Ik voelde het nog steeds zoemen in mijn benen, maar ik had op zijn minst mijn lijf weer terug. Man, dat voelde goed. Ik stampte met mijn voeten op de grond en zwaaide met mijn armen om die overtollige energie weg te krijgen. Gewoon heen en weer bewegen was geweldig! En ik kon weer lachen! Ik had het pokkewarm en schoot mijn jas uit.

Dan was het tijd voor een eetmeditatie. We moesten stukjes fruit heel langzaam en bewust opeten en in meditatie naar hun oorsprong gaan. Ik ging op de grond zitten, ik wilde niet meer recht staan, mijn  lijf trilde nog steeds helemaal. Toen kreeg ik het verschrikkelijk koud. Ik begon te klappertanden en opende mijn ogen weer om mijn jas terug aan te trekken. Ik moest nog steeds erg mijn best doen om bij de les te blijven, maar ik had het onder controle. Ik was mijzelf weer. Ik zag niks mystieks, alleen maar beelden van kersen in witte plastieken zakjes, bakken blauwe bessen die in Zweden op de vlieger gingen en een appelbomgaard waar smoezelige kindjes in gele T-shirts met de Brzailiaanse vlag op blote voeten tussen de bomen speelden (maar ik moet toegeven dat die appeltjes van mij kwamen en dat ze tegen alle principes van de korte voedselketen in van Brazilië kwamen :-)).

Van zodra ik die appelboomgaard zag, was het alsof al mijn chakra's tegelijk dichtgingen. Ik was helemaal terug. Ik deed mijn ogen open en was zelf verbaasd over hoe helder ik was. Het contrast met nog maar vijf minuten geleden was immens. Toen leek het alsof ik door een waas had gekeken, alsof ik heel erg dronken was, maar met een lijf zat met een abonnement bij de AA. Nu voelde ik me echt goed, verfrist en wakker. En zeggen dat ik aan het begin van de avond nog omviel van de slaap .... ---

---
MIDZOMER 18 juli 2012

Het pad van de elementen:

Iedereen wacht in stilte in de achterkeuken om naar buiten te gaan. Bij elke klop op de deur mag één persoon naar buiten en gaat de deur terug dicht tot de volgende klop.


Oosten: Zuiver zelf je aura met de saliesmudge
Zuiden: leg een tak in de vuurkorf en gooi met dat gebaar alle onzuivere energie in
het vuur. Strooi de kruiden die je hebt meegebracht over het vuur.
Westen: doe een rituele hand- en voetenwassing in de bron van Bridget
Noorden: leg de steen die je hebt meegebracht in een cirkel aan het begin van de plaats waar het ritueel plaatsvindt, dit is de poort van de cirkel.

Lied: 
We all come from the Godess
and to her we shall return
like a drop of rain
floating to the ocean
Hoof and horn, hoof and horn,
All that dies shall be reborn,
Corn and grain, corn and grain,
All that falls will rise again
...


We zingen dit lied zachtjes terwijl we wachten tot iedereen in de cirkel staat.

Wijding – Vuurvogel

Priesteres wijdt de aanwezigen in de cirkel. Degene die de woorden kennen, kunnen de vuurvogel in stilte meeopzeggen.

Priesteres: 
Zoals de vuurvolgel oprijst uit de as van het vuur,
Zo worden wij nu gezuiverd
Grote Moeder, Godin van onze harten, zegen ons en zuiver ons.
Hemelvader, laat uw stralen ons wijden en maak ons klaar voor dit intens ritueel.
Open onze geest voor uw dimensies.
Laat onze lippen enkel nog de waarheid spreken.
Laat onze harten de weg van de Goden, volgen nu en altijd.
Schenk onze handen de gave van het magisch werk.
Laat onze voeten de heilige paden bewandelen, in uw gezelschap en in het gezelschap van gelijken.

Allen:
Blessed Be.

Verlichten van de cirkel

Priesteres neemt de kaars van het betreffende element en brengt die naar de plaats van de windrichting in de cirkel. Ondertussen worden de elementen voorgelezen.

Oosten:
Ik breng licht en Lucht naar het oosten van de cirkel om onze woorden helder en duidelijk te maken.

Zuiden:
Ik breng licht en Vuur naar het zuiden van cirkel om de passie en liefde in onze harten aan te wakkeren.

Water: 
Ik breng licht en Water naar het westen om onze intenties te kunnen voelen en dit ritueel te beleven vanuit de buik.

Noorden: 
Ik breng licht en Aarde naar het noorden van de cirkel om dit ritueel en ons bestaan te bevestigen.

Cirkel trekken

Priesteres:
Zusters,
Luister naar de stem van je hart en je ziel
Laat liefde je openen voor wat je zoekt en hoopt te vinden
Geef je over aan de kracht die binnenin je leeft
Want deze kracht leeft in je sinds je eerste dag op deze planeet
Je unieke kracht als vrouw onder vrouwen
Stel je open
Voel de kracht
Laat deze energie doorheen je hart stromen en voel hoe ze ons nu verbindt

Allen: 
Van hand tot hand trek ik deze cirkel

Priesteres: 
Van vrouw tot vrouw
Van hand tot hand trekken wij vandaag onze cirkel
Verbonden door onze innerlijke kracht
In de liefdevolle aanwezigheid van de Grote Moeder

Allen:
Ik ben in het midden van de cirkel.
De cirkel is rond mij.
Ik ben hier uit vrije wil,
in liefde en in leven.

Allen: 
Blessed be

Cirkel dansen

Lied:
Building bridges between our divisions
I reach out for you and you reach out for me
With all of our voices and all of our visions
Sister, such a sweet and divine harmony

4 kwartieren worden aangeroepen

De kwartieren worden verwelkomd door aanwezigen in de cirkel. Iedereen richt zich naar de juiste
windrichting en degene die het element verwelkomt gaat bij de het element licht staan.

Noorden: iedereen richt de handen naar de grond toe.
We groeten en verwelkomen de stuwende kracht van de aarde, de wachters van het Noorden, kracht van de nacht en van de winter.

Oosten: iedereen steekt de handen in de lucht
We groeten en verwelkomen de stuwende kracht van de winden, de wachters van het Oosten, kracht van de dageraard en de lente

Zuiden: iedereen houdt de handen met gebalde vuisten voor het lichaam
We groeten en verwelkomen de stuwende kracht van de Zon, de wachters van het Zuiden, kracht van de middag en de zomer

Westen: iedereen houdt de handen in een kommetje voor de buik
We groeten en verwelkomen de stuwende kracht van de Zee, de wachters van het Westen, kracht van de avond en de herfst.

We groeten en verwelkomen de krachten van de zon boven ons en van de aarde onder ons.
(bij zon naar boven wijzen en bij aarde naar beneden wijzen)

We groeten en verwelkomen de krachten van onze voorouders, van hen die voor ons zijn gekomen en van hen die na ons zullen komen.
(handen op je hart leggen)

We groeten en verwelkomen de krachten en de geesten van het land waarop wij vandaag te gast zijn.
(handen rondom je zwaaien in een grote boog)

Aanroepen van de Godin, de God en de Geest

Priesteres: athame wordt in de lucht gestoken
Ik roep u aan, krachten van de zon, vader en beschermer van al wat leeft.

Priesteres: athame wordt in de grond gestoken
Ik roep u aan, krachten van onze Moeder, drievoudige vrouwe van het land en zuster van de maan.

Priesteres: athame wordt met de punt op het hart gelegd
Ik roep u aan, kracht van onze Geest, sterk en eerlijk. De kracht stroomt door ons.

Allen:
Blessed be

Wijding van het zout

Priesteres:
Ik zegen dit zout in naam van Moeder Aarde
Laat dit zout onze Cirkel zuiveren, onze Cirkel reinigen.
Laat dit zout ons lichaam zuiveren, ons lichaam reinigen.
Laat dit zout onze geest zuiveren, onze geest reinigen.
Laat dit zout onze ziel zuiveren, onze ziel reinigen.

Neemt het schaaltje zout en giet dit in het water

Priesteres:
Met dit gewijde zout onttrek ik alle onzuiverheden en onreinheden uit dit water, het bloed van onze Moeder Aarde.

Litha

Vuur maken in de vuurkorf:
Vandaag concentreren we ons op het element vuur. Immer is Midzomer een echt vuurfeest en start de zomer, waarvan vuur het symbool is.

Magische kruiden:
Vroeger werden in de langste nacht kruiden geplukt en verwerkt in kransen omdat men geloofde dat ze juiste in die nacht magische krachten zouden bevatten. Wij gaan deze kruiden nu in de kortste nacht den toevoegen aan het vuur zodat dit voor vandaag ons magische krachten geeft.

Midzomer:
Ook wijzelf kunnen de krachten van dit vuurfeest, van het Heilige Vuur dat ontstaan is aanwenden om ons persoonlijk leven, onze groei, professionele leven te sturen in de richting die we zelf wensen. Beslissingen die je nu neemt zullen ondersteund worden en misschien sneller tot bloei of uiting komen. Handelingen die doet kennen een groter effect en zorgen voor meer resultaat. Het is ook een goed moment om beloftes te hernieuwen en onafgewerkte daden of onuitgesproken woorden opnieuw te bevestigen of uiten.
In veel Oost-Europese landen noemen ze het midzomernachtsfeest Kupala. Het is een feestdag die in het teken staat van de vier oerelementen: aarde, water, lucht en vuur. Door je op de korste nacht en de langste dag met deze elementen te omringen, vier je de eenheid met de natuur.

Vuurmeditatie

Luister naar de stem van de vuurgodin en de vuurgod die diep in jou leven! De levenvoorwaarde van onze lichaamscellen is simpel: ze hebben zuurstof nodig, mineraalrijk water en de mogelijkheid om zich te ontdoen van afvalstoffen. Geef jezelf in de periode na de langste dag datgene waarnaar het verlangt. Zet jezelf in bloei!!

Eetmeditatie:
Er staat een grote schaal met fruit bij het altaar. Iedereen neemt 3 stukken en terwijl je die opeet, ga ja naar het begin van waar het fruit komt. Sta stil bij wat er nodig is om dat ene stukje fruit bij jou te krijgen.

Zegening van de Cake & Wine

Zegening van de wijn die de kracht van de natuur symboliseert: de druif werd gevoed door de aarde, werd rond en sappig door de regen en gezoet door de zon.

Priesteressen: priesteres 1 houdt de beker vast, priesteres 2 houdth de athame boven de kelk.

Er bestaat geen mannelijk zonder vrouwelijk
Geen wit zonder zwart
Geen zon zonder maan
En een God heeft behoefte aan een Godin
Zoals het licht staat tegenover het duister
Zo ook het leven tegenover de dood
En zonder natuurlijke balans is er chaos

(athame wordt in de kelk met wijn gestoken)
Met dit gebaar verenig ik deze twee polen
Ze zijn altijd samen en nooit alleen

Zegening van het brood: wij geven zelf smaak aan het leven.

Priesteres:
Gij die heerst over de mysteriën van het leven, zegen dit brood zodat het ons
gezondheid, overvloed, kracht, vreugde en vrede mag brengen, en ons laat
delen in de volmaakte liefde.
Met deze woorden zegen ik u,
Vruchten van de aarde,
Vol schoonheid en vol volmaaktheid,
Breng met dit voedsel ons terug op de aarde.

Bedanken van de God en de Godin

Priesteres:
Vader Zon, levenskracht en beschermer van al wat leeft,
Heer van het paradijs van Arcadia,
Wij danken u voor uw aanwezigheid, voor uw bescherming, uw kracht en uw liefde.
Laat uw geest ons eeuwig een bron van inspiratie zijn en laat ons een instrument worden ter bescherming van onze Grote Moeder Aarde.
Gegroet en vaarwel

Priesteres:
Moeder Aarde, drievoudige vrouwe van het land en van de maan,
Moeder van ons allen
Brenger van alle vruchtbaarheid
Niemand kent haar kinderen beter dan onze eigen Moeder
Wij danken u voor uw aanwezigheid,
Voor uw gaven, voor uw lessen, voor uw liefde.
Wij, uw kinderen dragen u eeuwig in ons hart.
Gegroet en vaarwel


Bedanken van de Wachters

Priesteres:
We danken de krachten van de zon boven ons en van de aarde onder ons.
(bij zon naar boven wijzen en bij aarde naar beneden wijzen)

We danken de krachten van onze voorouders, van hen die voor ons zijn gekomen en van hen die na ons zullen komen.
(handen op je hart leggen)

We danken krachten en de geesten van het land waarop wij vandaag te gast zijn.
(handen rondom je zwaaien in een grote boog)

Westen: iedereen houdt de handen in een kommetje voor de buik
We danken de stuwende kracht van de Zee, de wachters van het Westen, kracht van de avond en de herfst.

Zuiden: iedereen houdt de handen met gebalde vuisten voor het lichaam
We danken de stuwende kracht van de Zon, de wachters van het Zuiden, kracht van de middag en de zomer

Oosten: iedereen steekt de handen in de lucht
We danken de stuwende kracht van de winden, de wachters van het Oosten, kracht van de dageraard en de lente

Noorden: iedereen richt de handen naar de grond toe.
We danken de stuwende kracht van de aarde, de wachters van het Noorden, kracht van de nacht en van de winter.

Openen van de cirkel

Allen:
Van hand tot hand open ik deze cirkel

Priesteres:
Van vrouw tot vrouw,
Van hand tot hand openen wij onze cirkel
Elk van ons, krachtig en sterk, gaan we straks terug onze eigen weg
Maar door onze innerlijke kracht zijn we blijven verbonden
Moge de Godin, tot we elkaar weerzien, je zachtjes vasthouden in het holle
van haar hand en je in liefde omhullen
Blessed be

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zuiverende eitjes: egg cleansing

De heksenrunen

De numerologie van je heksennaam